Q/A – Psykiskt välmående

Hej Micaela! Jag tänkte ställa en fråga som handlar om psykiskt välmående.

Var tycker du gränsen går vid psykisk ohälsa? Med det syftar på i samband med kost och träning. Är det när man börjar räkna kalorier, får ångest över mat, förbjuder en viss typ av mat, hetsäter, etc. Vad tycker du? Var skulle du säga att gränsen går?

Hej! Alltså det är väldigt svårt att säga för detta är ett väldigt brett ämne men jag kan säga utifrån egna erfarenheter och tankar. Ett tag när jag skulle försöka vara hälsosammare med kosten så åt jag knappt om det inte fanns nyttig mat hemma och ibland bara väldigt lite. Vilket resulterade att jag började må fruktansvärt dåligt både fysiskt och psykiskt men som tur fastnade jag inte i det utan förstod och intalade mig själv ganska snabbt att detta kan sluta riktigt illa och att detta beteende håller på att urarta så jag sa till mig själv att dålig mat är bättre än ingen mat vare sig det är en bulle, nudlar, pizza eller vad det kan vara.

Vi behöver mat (energi) och en som håller igång behöver inte bry sig lika mycket om vad den stoppar i sig, det kommer ändå förbrännas och man ska kunna unna sig utan dåligt samvete och slippa känna att jag måste kompensations träna, för det funkar inte så och det gör dig inte lyckligare.

När man ska tävla inom fitness och går på diet så räknar man kalorier och då är det viktigt att tänka på att det inte är en hälsosam livsstil för den vikt du ligger på när du tävlar är ingen hälsosam siffra och det är inte hållbart så när man ser sådana bilder på sociala medier får man ta dem med en nya salt och alltid ha i bakhuvudet att det är för en sport för sedan går dem upp till normal vikt. Ska man inte tävla eller något tycker jag inte att man ska räkna kalorier hälsans skull utan fokusera på leva och må bra istället. Ät bra då får du ändå resultat, kosten är A och O utöver träningen.

Och med träningen tycker jag att man ska lyssna på kroppen. Om du följer ett schema men du känner att fan vad skönt det hade varit med en vilodag idag men jag måste träna ben idag, håll ut två dagar sedan får jag vila. Man ska inte snöa in sig på ett schema för mycket. Känner du att du måste vila, då vilar du. Vill du köra bröst den dagen det var tänkt att köra tex rygg, byt och kör efter känsla. Man ska inte gå och träna med tvångskänsla för att få resultat för då blir det psykisk ohälsa skulle jag säga för ingen mår bra av det. Det gäller att vara flexibel och lyssna på kroppen, när man lär sig göra det då mår man som bäst. I alla fall jag.

IMG_2664 copy

2 thoughts on “Q/A – Psykiskt välmående

  1. Jag förstår verkligen vad du menar, men samtidigt blir jag så himla less på att folk säger att man inte behöver räkna kalorier. Jag har 25 kg övervikt som jag ätit mig till, genom att överäta. Om jag inte räknar kalorier så äter jag för mycket helt enkelt. Även om jag byter ut snabbmat och godis mot nyttig mat och frukt/nötter så äter jag för mycket. Så för mig funkar inte det. För mig är det pykisk ohälsa att bara äta och äta utan att kunna sluta, och när jag har koll på mina kalorier så vet jag att jag gör något bra för mig själv och då är jag lugn och fri från ångest. Om jag vet hur mycket jag skall äta så äter jag det och är sedan nöjd. Jag kan inte lyssna på kroppens signaler för den säger att jag skall fortsätta äta, trots att jag går upp i vikt av det. Jag påstår inte att det är optimat och hälsosamt, men väldigt många har problem med att de överäter eller underäter, och då hjälper det faktiskt att ha koll på kalorierna. Det är bara siffror liksom, och så länge man inte låter sitt egenvärde definieras av antalet kalorier så är man safe. Förlåt för lång kommentar, men hoppas du förstår hur frustrerande det kan kännas att få höra (inte av dig men av många andra) att man är manisk och störd för att man räknar kalorier, trots att det är det enda sättet att hålla vikten under kontroll.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *