Q/A – Att komma igång

Hej! Måste först bara säga att du är otroligt inspirerande. Sen nummer två, jag bor oxå i Lycksele, vet ingenting om träning men skulle vilja börja, för att må bra i mig själv lixom. Men kan som sagt ingenting, hur börjar man? Var är det ”bäst” eller minst folk kanske då det känns som pinsamt att träna bland folk då jag verkligen inte kan någonting. Kram på dig!

Hej! Tack så mycket, verkligen roligt att höra! Jag antar att det är gym du vill börja med? Jag började träna på simhallens gym eftersom jag inte ville träna där det var så mycket folk, där det var ”stora hunkar” osv. Det funkade jätte bra, dock kunde det vara lite fullt ibland men det var oftast äldre som var där. Dock kändes det inte så seriöst där eftersom det är ett motions gym och simhall. Så när jag blivit varm i kläderna ville jag byta gym för att vara där det är mer fokus på att enbart träna gym eller vad man ska säga. Provade hotellets gym (hotell lappland) men det var ingenting jag fastnade för. Väldigt lite folk dock och dåliga vikter och maskiner, kändes bara som ett enda rappel (skrot). Jag vill dock vara där det är folk för är jag ensam får jag inte den där peppen och motivationen men det kan funka för dig om du vill hålla dig lite undan andra människor när du tränar, så var det ju i och för sig för mig med i början.

Just nu är jag på gymmet, som ligger mitt inne i stan bakom hårbolaget och trivs jätte bra där jämförelsevis med de andra jag varit på. Dock skulle jag byta direkt om det kom ett nytt bättre gym hit. Men det är verkligen inte bara massa ”hunkar” där som jag hade fått för mig förut och det beror helt på vilka tider man är där om hur många som är där. Till vardags runt middagstid och kvällen är det oftast mest och mindre morgonen. På helgen är det oftast mest vid lunchtid fram till middagen och mindre tidigt på morgonen och kvällen. Det är mycket större ”utbud” av redskap och maskiner där än på de andra! Så jag rekommenderar det mest. Det kanske känns pinsamt i början men du kommer komma över det där efter bara några gånger.

Och hur börjar man? Jo du bestämmer vilket gym du ska vara på och köper ett gymkort där sedan är det enklast att bestämma hur många dagar du ska träna i veckan, som nybörjare rekommenderar jag att börja med 3-4 dagar i veckan. Sedan vilka muskelgrupper du ska köra vilka dagar och vilka dagar du ska vila. Jag började köra ett tresplitt-schema och då tränade jag varannan och vilade varannan. Jag körde tex såhär:

Måndag: Axlar, bröst och rygg.

Tisdag: Vila

Onsdag: Ben.

Torsdag: Vila.

Fredag: Biceps, triceps och mage.

Lördag: Vila

Söndag: Börja om.

Jag värmde alltid upp ungefär 10 minuter på löpbandet eller motionscykel och körde ungefär 10 reps x 3 set för att få upp grundstyrkan och teknik. Jag vill vara så effektiv som möjlig när jag tränar och vill helst att det max ska ta 60 minuter så jag körde ungefär 2 övningar per muskelgrupp de dagar de var tre muskelgrupper. Och ett tips är ett kolla mycket på youtube, instagram osv, man hittar sjukt många olika övningar! Om du klickar HÄR kommer du till en sida där de har delat in övningar för de olika muskelgrupperna, där visar de vilken muskel det tar i, hur övningen ska utföras etc. Och om du klickar HÄR kommer du till en sida där de satt ihop färdiga träningsscheman. Sedan är det bara att laborera och testa sig fram, alla träningstyper passar inte alla så man måste hitta det som passa en själv bäst. Och kom ihåg, gör aldrig övningar som gör ont! Det är skillnad på när det gör ont i musklerna för att de blir attackerade och när det gör ont kotor, skelett osv. Det är något man alltid ska tänka på och lyssna på kroppen. Jag har fått utesluta framför allt tunga knäböj för det är den som ställt till mina ryggsmärtor i bröstryggen.

Hoppas du kommer igång med träningen och kommer över det pinsamma stadiet! Den bästa träningen är den som blir av, vare sig vilken typ av träning det är. Så kör bara kör, jag tror på dig!

IMG_1635 copy

Categorized in: .Q&A

3 thoughts on “Q/A – Att komma igång

  1. Hej! Precis som frågan du svarade på i detta inlägg så är även jag väldigt nojig när det gäller att gymma inför andra människor. Detta förmodligen på grund av att jag är nybörjare och inte riktigt vet hur man ska göra. Min fråga till dig är då, vad tänker du när det kommer nybörjare, folk som inte har någon aning om vad de sysslar med, till det gym du går på? Tänker du på om dom tränar på fel sätt, har väldigt lätta vikter eller liknande? För det är just de, att det känns som att folk som varit där lite längre tid skrattar åt oss som är nybörjare. Tycker det är så jobbigt eftersom jag verkligen vill försöka komma igång med träningen.

    Du är en sådan motivation! Fortsätt med du gör! KRAM

  2. dina absolut bästa tips för fettförbränning? asså både kost och träning?
    jäkligt bra blogg btw, väldigt läsvärd och intressant!:))

  3. Varför inte köra bröst och triceps på samma dag samt rygg och biceps på samma när de musklerna aktiveras vid samma övningar? Bänk, bröst och triceps aktiveras. Chins eller Lat-pulldown, lats(rygg och biceps) aktiveras.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *