Q/A – Reps, vikter, mat etc

Hej, hittade nyss din blogg och kikat igenom lite videos och inlägg, superintressant! Jag började träna för att gå ner i vikt för några månader sedan, mest cardio. Men nu har jag börjat köra lite styrketräning, men är så dålig på att lägga upp ett träningspass. Jag vet bara några övningar och vill gärna träna mer, men vet inte vad jag ska göra.. Har du tips på hur många övningar jag ska göra, hur tunga vikter man ska använda osv?

Hejsan! Tack så mycket och vad roligt att du börjat träna! Jag brukar försöka träna en timme när jag kör styrka och på den tiden hinner jag köra ca 4-6 övningar, beror på hur effektiv jag är. I början körde jag 10 reps x 3 set för att bygga upp grundstyrkan och få in teknik. Vikt väljer du utifrån hur många reps du ska köra, ska du köra 10 reps kanske du inte ska ta jätte tungt för då kommer du inte orkar och lär istället skada dig om du är nybörjare. Känn efter! Ska du sedan öka i muskelmassa maximalt kör du tungt 6-8 reps och du ska inte orka den 7e, gör du det så kör den med. Jag brukar köra ca 3 set, ibland 4. Vill du bara bli starkare kör du 1-6 reps. Och detta med övningar, det finns så sjukt många olika övningar och jag har aldrig gått efter något speciellt schema vad gäller övningar utan jag kör alltid på känn så alla pass ser olika ut. Och mitt bästa tips om du är osäker på vad det finns för övningar, googla! Finns grymma sidor som visar både vart övningen tar och hur den ska utföras. Muscels.se är en sida att rekommendera!
Hoppas du fick svar på dina frågor och att din träning går bra!

IMG_0042

Hejsan Micaela!

Jag undrar om du äter;
– vit pasta, vitt ris, potatis och/eller vitt bröd?
– godis, chips, snacks, etc. på helgen?

Jag vill förresten skicka krya-på-dig-önskningar och håller tummar och tår för att du ska bli frisk. Det är så roligt att läsa på din blogg om din träning!:)

Hej på dig! Får börja med att tacka så mycket för fina ord! Just nu äter jag vad jag vill, jag äter vitt ris, potatis men jag äter fullkornspasta istället för vit pasta (dock inte på skolan), det klarar min mage mycket bättre. Framöver ska jag försöka utesluta gluten för jag blir lätt uppsvälld och får ont i magen men har ingen aning om när jag ska göra det. Älskar allt som är gluten i haha… Försöker även hålla mig ifrån vitt bröd, egentligen bröd över huvudtaget men när jag äter det försöker jag äta grovt bröd för min mages skull.

Äter även chips, godis, snacks osv. Det är dock inte ofta för jag tänker inte så mycket på det för vi har det sällan hemma men såhär i juletider när det finns gotta hemma är det svårare att hålla sig ifrån det. Men det är absolut så jag äter det när jag är sugen och det finns i närheten!

Hej! Tack för en fin, välskriven, rolig och inspirerande blogg.
Jag har några frågor som jag tycker skulle vara roligt att få svar på.:)

1. Hur ser en typisk dag ut för dig? När kliver du upp, åker till skolan, gymmet, osv?

2. Hur ser din kost ut? Frukost, lunch, middag och mellanmål? Äter du skolmaten?

3. Hur ser din träningsvecka ut?

4. Äter du kosttillskott och i sådana fall vilka?

Många frågor, haha, men jag älskar din blogg! Tacksam för svar.

Hej! Tack så mycket själv för dina fina ord!

1. Jag är tidsoptimist så det med tider är alltid olika, haha! Men jag har som mål att kliva upp runt 07:00 när jag ska till skolan men ligger oftast kvar i sängen in i det sista. Hinner sällan äta frukost hemma eftersom när jag sover dåligt är jag ännu segare på morgonen än i vanliga fall. Ska försöka ta tag i det efter jullovet när skolan börjar igen, för det går inte att köpa fika varje morgon i skolfiket. Och frukost är den viktigaste måltiden på hela dagen så den ska man verkligen inte skippa. Åker till skolan mellan 08:00-08:15. Och till gymmet är olika, ibland direkt efter skolan, ibland efter middagen och är jag ledig så som på helger, lov etc försöker jag göra bort det tidigt på dagen om det finns möjlighet.

2. Jag äter frukost hemma de gånger jag hinner annars på skolan, friberhavregryns-gröt är en favorit när tiden finns! Jag äter skolmaten till lunch och försöker gå efter tallriksmodellen, eller hur jag känner mig. Behöver jag mer energi så tar jag mer kolhydrater. Mellanmål är jag dålig på att ta men det kan bli en kvarg, frukt eller proteinshake. Och till middag äter jag vad som serveras här hemma. Till kvällsfika då blir det ofta kvarg, en filtallrik eller kasein med bär. Sedan när jag ska tävla kommer detta se annorlunda ut men det är såhär det ser ut just nu. Offseason.

Breakfast

3. Min träningsvecka ser olika ut beroende på hur jag mår, hur mycket det är i skolan osv. Tränar fem dagar i veckan när allt är normalt, alltså styrka. Bara lite cardio för tillfället utöver det om jag känner för det.

4. Jag äter just nu vassleprotein från fitnessguru, kaseinprotein från tyngre, och hade BCAA från starnutrion men ska testa någon annan nästa gång jag beställer. Har några BCAA prover från fitnessguru också. Äter olika vitaminer och mineraler som järn, zink, magnesium, C-vitamin, Omega-3 etc. Jag anser att man inte ska köpa massa kosttillskott det första man gör och inte heller hitta motivationen genom kosttillskott. Lär dig äta bra mat och komplettera istället med någon proteinshake efter träningspass eller om du känner att du inte kommer få i dig tillräckligt med mat en dag.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *