Mina träningstips

Sätt upp ett mål. Att sätta upp ett mål är bland det viktigaste för mig för att hålla min motivation och vilja uppe. Då vet jag varför jag tränar, vad jag strävar efter och vad jag kommer uppnå. Man kan börja med ett litet mål och när du uppnått det kan du höja ribban och hålla på så allt eftersom istället för att sätta ett jätte stort mål och sedan bli besviken om du inte klarar det.

inspooo00

Gör det för din egen skull. Glöm alla ideal om den perfekta (ideal) kroppen osv. Alla ser olika ut och den ena kommer aldrig vara den andra lik, så hur mycket du än tränar kommer du aldrig se ut som någon annan för alla är olika byggd. Så träna för din egen skull, för din hälsa, för att du vill.

Köp snygga träningskläder! Att köpa nya snygga träningskläder uti mellan kan påverka din motivation, det gör den i alla fall för mig. När jag köpt nya träningskläder får jag en liten klapp på axeln ungefär, en extra pusch och en röst som säger, ”nu kör vi!”.

Inga ursäkter! Att säga att du vill träna och kommer träna tar dig inte till gymmet eller vart/vad du än tränar. Det måste bli någon action, du själv måste ta dig dit. Att hitta på ursäkter hela tiden, det mår man själv bara dåligt av. ‘Been there, done that’. Man måste övervinna rädslan om att folk kanske kollar på en på tex gymmet och att man inte är lika grov eller duktig som andra som varit där längre tid. När du trotsat den där dåliga magkänslan eller rädslan du har för att kanske skämma ut dig, då kommer du vara så sjukt stolt över dig själv efteråt och känna att ”jäklar, jag tog mig dit och jag gjorde det jag skulle! Det var ju inte så farligt.”

inspooooo

Gör det till ett intresse. Träning ska vara kul, det ska absolut inte kännas som ett måste och att du bara vill fara därifrån. Gör det till något kul! Dra med en kompis så blir det oftast roligare och då kan man puscha och motivera varandra.

Puscha och peppa dig själv! Det är otroligt viktigt att påminna sig själv om att man är duktig på det man gör. Så glöm inte bort att peppa dig själv.

Ät ordentligt! När man tränar är det sjukt viktigt att äta, jag själv har varit sjukt dålig på att äta. Speciellt när jag ville äta nyttigt förut blev det mer som att jag glömde bort att äta om det inte fanns något nyttigare hemma och blev riktigt illa mående och det är inte bra. Är glad för att jag vaknat upp ur det och äter ordentligt nu, även om det jag bör äta inte finns hemma så tar jag det som finns, det är bättre än ingenting. Så var inte rädd för att äta ordentligt för annars blir det bara plus minus noll.

inspooo

Gör något oväntat. Att alltid träna samma sak blir tråkigt, träning kräver variation så ändra vikt, testa nya övningar, sporter, gå och simma. Vad som helst, bara för att ändra och hitta ny glädje och inspiration i tränadet. Chocka musklerna och kroppen!

Hitta motivationen! Musik, bloggar, tidningar, videos, appar etc är grymt bra sätt att hitta motivation genom, så kolla mycket på internet om du har dålig motivation. Det brukar funka för mig och utöver det brukar jag tänka att jag är min egen motivation vilket ger mig en extra pusch!

Planera din träning. Bestäm hur många dagar du ska träna i veckan och eventuellt vilka dagar. I början kanske det kan vara lite tungt att få in den rutinen men ge det lite tid, efter ca 14 dagar kommer det sitta och du kommer inte tänka utan bara göra det.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *